SYARAT UNTUK MEMANFAAT PPBK
Untuk memperoleh manfaat penggunaan komputer dalam P&P, perkara- perkara berikut perlu diberi perhatian :
• Pengunaan PPBK perlu dirancang dengan baik, bukan secara bidan terjun atau sebagai aktiviti sampingan yang tidak ada kaitan dengankurikulum
• Guru mesti menggunakan PPBK bersesuaian dengan kehendak kurikulum atau untukmenyokong sesuatu pendekatan P&P
• Ada perkakasan dan perisian yang boleh digunakan serta aktiviti pembelajaran yang sesuai
DEFINISI PPBK
Computer Assisted Learning , Computer Assisted Instruction , Computer Based Instruction , Computer Aided Learning and Computer Based Learning
Penggunaan komputer untuk pengajaran adalah dalam bentuk tutorial,latih tubi, simulasi dan penilaian pelajar .Pelajar boleh terus belajar melalui komputer melalui pakej-pakej yang disediakan. Pakej tersebut mempunyai objektif tertentu mengikut tahap kemampuan kognitif pelajar
CIRI-CIRI PPBK
Berasaskan individu
Boleh diulang
Bahan disediakan oleh guru
Ramah pengguna
Boleh diubahsuai mengikut tahap murid
Interaktif
KAEDAH MENGHASILKAN PERISIAN PPBK
MEREKA BENTUK (DESIGN) / MEMILIH BAHAN ---UJI BAHAN--TAMBAHBAIKAN---LAKSANA PENGAJARAN
MENGHASILKAN PERISIAN PPBK
Verbal
Latih tubi
Simulasi
Inkuiri
Tutorial
Penyelesaian Masalah
Permainan
VERBAL
- Pengajaran terancang Buku kerja, bahan gambarajah, soalan disediakan kepada pelajar
- Pelajar memberi respon jawapan pilihan
-Pelajar boleh meminta komputer memberi jawapan yang betul
-Komputer memberi jawapan secara verbal
LATIH TUBI
-------> MASALAH <--------------> SOALAN <---------> ULANGAN <------
SIMULASI
-Sesuai dalam pengajaran matematik
-Pelajar memberi pilihan pembolehubah yang dapat memaparkan output yang berbeza
INKUIRI
-Pelajar boleh bertanya komputer soalan tidak berstruktur mengenai masalah pelajaran
- Komputer memberi jawapan dan masalah tambahan untuik diselesaikan
- Ia sangat kompleks untuk disediaka
-Ia sesuai untuk matapelajaran sains
TUTORIAL
-Isi pelajaran tersusun
-Pelajar boleh menjawab soalan
-Komputer beri maklumbalas
PENYELESAIAN MASALAH
-Pelajar dikehendaki membuat analisis masalah
- Data dimasukkan ke dalam ingatan komputer
-Komputer membantu pelajar menyelesaikan masalah
- Sesuai untuk mata pelajaran matematik dan sains
PERMAINAN
-Permainan berorientasikan pembelajaran
-Pelajar akan cuba menyelesaikan masalah dengan menjawab berdasarkan syarat, lojik dan hukum tertentu
-Situasi yang diberi mencabar motivasi pelajar
KELEBIHAN PPBK
-Penumpuan kepada pelajaran
-Keupayaan lati tubi, ulangan, pemulihan dan pengayaan
-Pembelajaran terarah kendidi (self-directed), kemampuan kendiri (self-paced) dan multiple Intelligent , Interaktif , Kolaboratif , Individu
KELEMAHAN PPBK
-Kos tinggi
-Perlukan kemahiran guru dalam mereka bahan atau perisian
PEMBINAAN BAHAN PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN MELALUI CD
Pengenalan Kepada Komputer
Pengajaran Al-Quran – Tajwid
Bahan Yang Dibina Menggunakan Perisian Authorware
Bahan Pengajaran Dari Internet
Binaan sendiri :-
Membina Papan Cerita 1
Membina Papan Cerita 2
Cara Bina Bahan Dari CD – Satu Demo
Teknologi Pengimbas
Pengajaran Berbantukan Komputer ( Computer Assisted Instruction, CAI )
1) Integrasi Bahan Kursus CAI dalam bilik darjah
Bagi setiap topik / tajuk dalam CAI telah direka beberapa unit seperti verbal, latih tubi, tutorial, simulasi dan pertanyaan bergantung kepada kumpulan pelajar sasaran. Sebagai tenaga pengajar yang akan menggunakan komputer sebagai medium pengajaran dengan berkesan, seseorang patut tahu tentang kelebihan dan kelemahan sebuah komputer.
2) Penilaian dan Penyebaran Bahan Kursus
Bahan kursus yang hendak disebarkan kepada para pelajar sasaran hendaklah dinilai dan diuji dari segi kesesuaiannya.Beberapa langkah perlu dilakukan dalam proses penilaiannya.Langkah-langkah tersebut digambarkan seperti di bawah :
Pengurusan Komunikasi
-Antara guru dan pelajar
-Sesama pelajar -Sesama guru
- Antara guru dan pentadbir
Pengurusan Rekod Pelajar
- Markah ujian
- Laporan kehadiran
-Laporan kemajuan
KESIMPULAN
Melaksanakan PPBK merupakan perkara yang penting dan memerlukan sokongan serta usaha yang bersungguh-sungguh di antara pemimpin sekolah, guru, pelajar dan semua pihak. Sekolah tidak ada pilihan lain melainkan menerima perubahan dan fenomena ICT serta guru-guru perlu cepat menguasai ilmu dan ketrampilan ICT untuk diterapkan di dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Untuk itu penglibatan pemimpin sekolah dalam membina polisi, pelan pembangunan ICT dan sokongan terhadap program pembangunan staf adalah menjadi teras utama. Sokongan dan sumbangan pihak luar harus dilihat sebagai satu peluang untuk memantapkan penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
DATANG LE.. UMAH KITA LEH WAT BLOG SAMA2...
ReplyDelete